» » Mee segera tidak hadam walau selepas sejam makan...


Mee segera menjadi kebiasaan bagi mereka yang yang kesuntukan masa dan mengalami masalah kewangan, seperti pelajar-pelajar kolej untuk dijadikan makan tengah hari atau makan malam. Walaupun anda mungkin tidak menganggap ianya makanan yang baik untuk kesihatan, anda mungkin berfikir ianya lebih baik, atau sekurang-kurangnya, tidak seburuk makan burger dan kentang goreng atau makanan segera dalam tin. Sekurang-kurangnya poket anda lebih selamat..hehe..

Dalam satu eksperimen dijalankan Dr Braden Kuo dari Hospital Besar Massachusetts bagaimanapun boleh membuat anda akan menjauhkan diri anda kepada mee segera ini. 

Dia menggunakan kamera pil bersaiz untuk melihat apa yang berlaku di dalam perut anda dan saluran penghadaman selepas anda makan ramen mi, satu jenis yang sama mi segera. Pengakhirannya, satu keputusan yang menakjubkan.




Mee Segera Tidak Hadam Selepas Sejam Proses Penghadaman

Dalam video di atas, anda boleh lihat mee ramen dalam perut. Walaupun selepas dua jam, mereka amat pejal, lebih banyak lagi mee segera buatan sendiri, yang telah digunakan sebagai perbandingan. Ini adalah berkenaan untuk beberapa sebab. 

Sebagai permulaan, ia boleh meletakkan tekanan pada sistem pencernaan anda, yang dipaksa bekerja berjam-jam untuk memecahkan makanan ini untuk dicerna (ironinya, makanan yang diproses begitu tanpa dapat memecahkan serat dengan cepat, mengganggu tahap gula dalam darah dan pembebasan insulin). 

Apabila makanan kekal di dalam saluran pencernaan anda untuk masa yang panjang, ia juga akan memberi kesan kepada penyerapan nutrien, tetapi, dalam hal mi ramen diproses, tidak ada banyak nutrisi untuk pemakanan yang diberikan. Sebaliknya, terdapat satu senarai panjang bahan tambahan, termasuk pengawet toxic preservative tertiary-butyl hydroquinone (TBHQ).

Pengawet tambahan ini mungkin akan kekal di dalam perut anda bersama-sama dengan mi seolah-olah tidak dapat dikalahkan, dan tidak siapa tahu toksik yang tersimpan lama ini boleh menganggu kesihatan anda. Secara logiknya, ia tidak akan menjadi baik.

Lima gram Pengawet Mee SegeraTBHQ, Adalah Membunuh

TBHQhasil sampingan industri petroleum, sering disenaraikan sebagai "antioksidan", tetapi ia adalah penting untuk kita sedari bahawa ia adalah bahan kimia sintetik dengan ciri-ciri antioksidan - bukanantioksidan semula jadi. Bahan kimia ini menghalang pengoksidaan lemak dan minyak, dengan itumemanjangkan jangka hayat makanan yang diproses

Ia merupakan bahan yang biasa digunakan dalam makanan yang diproses semua jenis (termasuk nugetayam McDonald, keropok Cheez-IT Kelloggmentega kacang Reese, Gandum untuk menipis keropok, Teddy Grahams, Red Baron pizza beku, kacang Taco Bell, dan banyak lagi). 

Tetapi anda juga boleh mencari ia di varnishlakuer (cat clear), dan produk racun perosak, sertakosmetik dan minyak wangi untuk mengurangkan kadar penyejatan dan meningkatkan kestabilan. 

Pada mesyuarat ke-19 dan ke-21, Jawatankuasa FAO / Pakar Bersama mengenai Bahan Tambahan Makanan ditentukan TBHQ bahawa adalah selamat untuk kegunaan manusia di peringkat 0-0,5 mg / kgweight. untuk 1 badan 

Walau bagaimanapun, Suruhanjaya Codex yang menetapkan had maksimum yang dibenarkan sehinggaantara 100 hingga sebanyak 400 mg / kg, bergantung kepada makanan itu ditambah (Gula-gula getahdibenarkan mengandungi tahap tertinggi TBHQ.) Di Amerika Syarikat, Pentadbiran Makanan dan Dadahmemerlukan TBHQ tidak boleh melebihi 0.02 peratus daripada minyak dan lemak yang dikandungi.

Jadi ada cukup percanggahan dalam kononnya "selamat" had, tetapi ia mungkin yang terbaik untukmempunyai sedikit atau tidak ada pendedahan kepada racun ini, pendedahan kepada lima gram boleh membawa maut dan, menurut Kamus A Penggunaan Aditif Makanan, pendedahan kepada hanya satu gram daripada TBHQ boleh menyebabkan
  •          Loya dan muntah-muntah
  •          Nada dalam telinga (tinnitus)
  •          Delirium
  •          Rasa lemas
Walaupun TBHQ tidak disyaki menjadi toksikan berterusan, bermakna badan anda mungkin dapatmenghapuskan supaya ia tidak bioaccumulate, jika anda makan mi segera badan anda mungkin akanmendapat pendedahan yang berpanjangan. Ini adalah berkenaan, untuk mengatakan sekurang-kurangnya. Menurut Kumpulan Kerja Alam Sekitar (EWG), berdasarkan kajian haiwan bahaya kesihatan yang berkaitan dengan TBHQ termasuk: 

  •          Kesan hati pada dos yang sangat rendah
  •          Keputusan mutasi positif dari dalam vitro ujian ke atas sel-sel mamalia
  •          Perubahan biokimia pada dos yang sangat rendah
  •          Kesan pembiakan pada dos yang tinggi
Jadi, anda ada pilihan. Luangkan sedikit masa untuk mencari makanan yang lebih baik dan mengeluarkan sedikit belanja lebih atau teruskan penjimatan masa dan wang ringgit anda dengan menghadap mee segera ini. Tapi, kalau dah terdesak sangat pun, ada coach sukan pernah pesan dengan admin, "Makan lah nasi putih dengan ikan bilis pun xpe, jangan sesekali amalkan makan mee segera." Pilihan ditangan anda...

About Street Writer

Hi there! I am Hung Duy and I am a true enthusiast in the areas of SEO and web design. In my personal life I spend time on photography, mountain climbing, snorkeling and dirt bike riding.
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments:

Leave a Reply