» » KTCC pemangkin kemajuan lebih bergaya rakyat terengganu.



KUALA TERENGGANU CITY CENTRE (KTCC) akan dibangunkan oleh Majlis Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECERDC) akan menjadi pemangkin kepada transformasi pembangunan sosioekonomi negeri ini.
Projek KTCC merangkumi tiga pemangkin utama iaitu pusat gaya bersepadu, pusat komersial dan hab pendidikan itu akan turut mewujudkan lebih 82,000 peluang pekerjaan kepada penduduk negeri itu dalam tempoh yang sama.
ECERDC merupakan antara koridor pembangunan terbesar negara yang bakal melibatkan kawasan seluas kira-kira tujuh kilometer radius dari Muara Sungai Terengganu yang merangkumi pembangunan lima bidang utama iaitu Muara Utara, Muara Selatan, Pulau Warisan, Kampung Ladang/Tanjung dan Tebing Pesisir Air.
Antara komponen lain yang akan dibangunkan melalui penglibatan pelabur dalam dan luar negara ialah pusat perniagaan komersial, pusat konvensyen antarabangsa dan kediaman moden yang akan dilengkapi dengan pusat beli-belah, percutian, perubatan dan pendidikan.
Kerajaan negeri menyasarkan peningkatan kunjungan pelancong sebanyak 3.5 juta orang setahun menjelang 2013 berbanding lebih 2.5 juta sekarang.
bagi melengkapkan pembangunan KTCC, Lebuh Raya Pantai Timur 2 (LPT2) akan disiapkan menjelang 2013 dan bakal mengurangkan masa perjalanan dari Kuala Lumpur kepada empat jam.
KTCC ini akan menjadi penanda aras yang baru kepada pembangunan hartanah dan pelancongan di negeri ini pada masa depan dan meletakkan Terengganu sebagai pusat pelancongan moden bertaraf dunia.
Projek di bawah ECERDC ini akan memberi manfaat kepada semua terutamanya penduduk di negeri ini. Nilai hartanah akan meningkat dan dari segi sosioekonomi, KTCC akan menjadi faktor penarik untuk menggalakkan lebih ramai belia kembali bekerja di negeri ini apabila melihat perubahan bandar raya ini yang bakal menjadi hab kehidupan, bekerja dan aktiviti-aktiviti rekreasi.
Bagi mempromosikan imej negeri ini sebagai Gerbang Pelancongan di ECER, sebuah jambatan angkutan (draw breach) bakal dibina menghubungkan kawasan seluas 72 hektar di Muara Selatan dan Muara Utara, ia merupakan sebuah jambatan seumpamanya di negara dan bakal menjadi satu mercu tanda negeri Terengganu.

PS: Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan dalam misi merakyatkan pentadbiran dan pembangunan. Tahniah kerajaan negeri, Tahniah BN...

About Street Writer

Hi there! I am Hung Duy and I am a true enthusiast in the areas of SEO and web design. In my personal life I spend time on photography, mountain climbing, snorkeling and dirt bike riding.
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments:

Leave a Reply