» » » Juruterbang TUDM Paling Bodoh Dalam Dunia


tudm_gagal
DZIRHAN Mahadzir, seorang self proclaimed penganalisis pertahanan, menulis dengan panjang lebar dalam satu ruangan di sebuah akhbar berbahasa Inggeris, mempertahankan TUDM kenapa serangan bom oleh pesawat pejuang mereka pada pagi Selasa dalam Operasi Daulat, gagal menghapuskan seorang pun anggota tentera diraja Sulu.
Antara yang disebut Dzirhan adalah benda-benda sama yang disebut oleh Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Zulkifli Mohd Zin sebelum ini.  Cuma dalam ulasan Dzirhan itu ada tokok tambah dari segi perbandingan dengan strategi negara lain dan sebagainya yang tidak ada kaitan dengan insiden di Lahad Datu sekarang.
Di satu ruangan yang lain, juga dalam akhbar berbahasa Inggeris, seorang wartawan memetik kata-kata seorang juruterbang TUDM bahawa bom seberat 500 lbs yang dilepaskan pada hari Selasa itu mampu memusnahkan (ayat digunakan vaporized) tubuh badan manusia yang terkena kesan ledakannya.
Macam dalam cerita Star Trek itulah.  Menyedihkan betul.
Pedulilah vaporized atau tidak, kalau vaporized sekalipun, mesti ada kesan-kesan yang boleh dijadikan bukti kejayaan letupan bom itu, ini apa pun tidak ada, walaupun satu cebisan baju dan daging.
Moral cerita, TUDM secara tidak langsung mengakui kegagalan juruterbang mereka untuk menghapuskan ancaman tentera diraja Sulu ini, dilihat dari cara mereka menggunakan media dan orang yang tak tahu keluar hutan mana (tapi mengaku penganalisis pertahanan), untuk menulis mengenai strategi yang digunakan mereka dalam operasi tersebut.
Peralatan canggih  tidak berguna kalau orang yang mengendalikannya bodoh dan kurang mahir.  Dalam soal penggunaan bom panduan laser Paveway II ini, tugas juruterbang TUDM berkenaan dimudahkan oleh sasaran yang telah ditanda oleh pasukan khas tentera udara (PASKAU) dibawah.
Kami ulang, sasaran ditanda!!
Itupun, tak berjaya juga membunuh musuh?  Ini bodoh jenis apa, berlatih ke tidak?  Nampaknya membazir sahaja kerajaan menggunakan wang rakyat yang banyak untuk membeli peralatan canggih seumpama ini tapi hanya untuk diserahkan kepada tangan yang kurang cekap untuk mengendalikannya.
Dalam  hal ini semua pihak terlibat ada kesalahannya, kerajaan BN salah kerana beli peralatan yang tidak mampu dikendalikan juruterbang dan TUDM kerana gagal menghasilkan juruterbang yang cekap dan berkebolehan untuk menjayakan operasi yang diarahkan kepada mereka.
Tapi dalam hal ini, laman ini lebih banyak melihat kesilapan itu disebabkan oleh kegagalan juruterbang terbabit kerana banyak wang telah digunakan untuk melatih mereka, tapi hasilnya tetap mengecewakan.
Walaupun sumber laman ini menyebut, juruterbang skuadron F/A-18D Hornet ini diiktiraf sebagai antara kumpulan juruterbang terbaik dalam TUDM.  Dalam erti kata lain, hanya yang terbaik sahaja yang dibenarkan untuk mengendalikan F/A-18D, yang kurang baik akan diserapkan ke dalam skuadron MIG-29N, Hawk atau paling tidak, disuruh membawa helikopter!!
Terbaik taik apa macam ini, gugur bom di kawasan yang siap ditanda pun masih tidak mampu membunuh semua tentera diraja Sulu terbabit.  Maka itu, tidak hairanlah kenapa krisis masih berlangsung sehingga sekarang dan menyusahkan penduduk.
Pakatan Rakyat dengan ini mendesak TUDM mengubah keseluruhan regim latihan mereka, terutama yang menggunakan F/A-18D ini kerana jelas terbukti ia hanya membazirkan hasil rakyat.  Bom yang meletup itu bukan murah harganya tapi hasilnya ternyata mengecewakan.
Jika tidak, sebaik Pakatan Rakyat menguasai kerajaan persekutuan nanti, semua juruterbang F/A18D-Hornet sedia ada akan digantikan dengan kumpulan juruterbang yang benar-benar berkelayakan.  Lebih baik mereka bawa lori tentera, ada juga faedahnya.  Kalau rosak atau mengalami kegagalan, taklah tinggi kos yang perlu ditanggung rakyat. 

About Street Writer

Hi there! I am Hung Duy and I am a true enthusiast in the areas of SEO and web design. In my personal life I spend time on photography, mountain climbing, snorkeling and dirt bike riding.
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

6 comments:

  1. hampa saja yang betoi....Bengongggggg dan tongongggg.apa yang kerajaan buat semua tak betoi bodo piang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itula pasal dc cukup benganh tiap kali baca blog celaka tu. Dc copy entry dari blog sial ni sebab nk tunjuk pada rakyat malaysia betapa teruk mentaliti puak2 bangang ni

      Delete
  2. Selepas ni pabila TUDM dan kerajaan mengambil tindakan tatatertib, simangkok niakan joint PR dan akan menjadikan pentas ceramah PR untuk memburukkan kerajaan..sedang semua tindakan yang diambil bermula dengan perangai buruk dan bodoh dia sendiri.

    ReplyDelete
  3. Suara Pakatan Rakyat tu bukan laman Pakatan Rakyat tak kan dah lupa Kenyataan Resmi 12 Sept 2012 oleh semua Ketua Penerangan PAS Tuan Ibrahim, Tony Pua DAP dan Nik Nazmi berhubung laman tersebut. Silap sendiri lah kalau buat buat lupa beb

    ReplyDelete
  4. orang kentut depan orang yang tak dikenali.. ada nak mengaku ke?

    ReplyDelete
  5. Pakatan rakyat mak bapak hang pun tak berapa betoi woi pakatan,bangsa apa kau nie? Org sokong tentera km anti,puki mau kau,hebat sangat asal ko dgn bapak nuar,tapa,chua ko x pegi berperang di LB sana,blog nie sapa buat aku harap allah balas ats tindakan hg,tpi kalau hg cina bodo mai kita berubah la kalau nak hidup aman

    ReplyDelete