» » Berpuasa 24 jam di Sweden

Kadang-kala terfikir bagaimana keadaan sambutan Ramadan di sebuah kawasan yang mana matahari tidak terbenam selama 24 jam, khususnya dalam musim panas.
Walaupun pelik tetapi hakikatnya situasi berkenaan benar adalah berlaku dalam kalangan umat Islam di Utara Sweden dengan matahari tidak terbenam selama sebulan.
Keadaan itu amat mencabar bagi mereka kerana istilah berpuasa daripada segi syariat ialah menahan diri daripada lapar dan dahaga selain perbuatan membatalkannya bermula terbit fajar sehingga terbenam matahari.
Bagi umat Islam Sweden, berpuasa dalam musim panas di mana matahari tidak terbenam selama sebulan adalah satu kewajipan yang tiada kompromi.
Bagaimanapun, terdapat para ulama berpendapat bahawa umat Islam Sweden boleh mengikut waktu berbuka dan sahur Mekah atau Madinah, selain terdapat hujah lain mengatakan mengikut masa mana-mana negara Islam berdekatan.
Sebaliknya pendapat lain mengatakan mereka terpaksa mengikut zon masa Sweden.
Walaupun pelbagai pendapat diberikan, umat Islam Sweden berjumlah 200,000 orang itu wajib menunaikan ibadah puasa kerana itu merupakan salah satu Rukun Islam.

About Street Writer

Hi there! I am Hung Duy and I am a true enthusiast in the areas of SEO and web design. In my personal life I spend time on photography, mountain climbing, snorkeling and dirt bike riding.
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments:

Leave a Reply