» » Al kisah pasal subsidi

TERSEBUTKAN AL-KISAH !!!

Abu : Pakcik harga rokok sekarang mahal ...RM12 sekotak.
Pakcik: Lantaklah, pakcik org miskin dan tak hisap rokok. Lgpun rokok haram disisi Islam.

Abu : Pakcik, bil elektrik naik tahun depan?
Pakcik: Lantaklah, pakcik org miskin, bil api api pakcik RM50 je tak terlibat dgn kenaikan pun

Abu: Pak Cik, tol pun nak naik tahun depan?
Pakcik: La, apa kaitannya. Tol tu kat KL & Selangor je naik. Lagi pun pakcik org miskin. Tp betul jugak takkan org Sabah, sarawak, kelantan & terengganu nak tanggung subsidi tol diaorang. Berkorbanlah sikit.

Abu: Pak Cik, harga gula pun dah naik.
Pakcik: Pakcik dah terlebih makan gula. Lagi pun naik 34 sen je. Sebulan 2 kilo.. baru 68 sen. Miskin pakcik pun masih boleh bayar. Kerajaan jimat RM setenggah billion... boleh bagi dana kat org miskin!

Abu: Dah harga minyak macam mana lak pakcik..setuju jgk ke?
Pakcik: Pakcik tak nak jawab lah...

Abu : Sebab apa pakcik..?
Pakcik: Sebab anak tak belajar ekonomi...
subsidi melampau adalah penghalang kepada sifat daya saing dalam sesebuah ekonomi, dan ianya tidak baik!!

Abu: Tapi kita semua merana pakcik?
Pakcik: Korang yang merana... aku yang miskin makin banyak nikmatnya ada mcm2 bantuan dan dana..sbb subsidi tu dah mengalir kepada yg sepatutnya !!!

Abu: Mana aci?
Pakcik: Kerana adil bukan samarata tapi ikut hak yg patut terima...pak cik yakin dgn komitmen kerajaan untuk terus membantu rakyat dengan "Program Pelarasan Subsidi Terarah" ini supaya tepat kepada golongannya khususnya untuk rakyat berpendapatan rendah dan sederhana.

** Janganlah dianggap kerajaan ingin memperbodohkan rakyat

About Detektif Conan

Hi there! I am Hung Duy and I am a true enthusiast in the areas of SEO and web design. In my personal life I spend time on photography, mountain climbing, snorkeling and dirt bike riding.
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments:

Leave a Reply