» » Surat terbuka buat Zahid Hamidi

SURAT TERBUKA BUAT DATO' SERI DR AHMAD
ZAHID HAMIDI.
Salam Dato' Seri yang sedang mengerjakan
umrah di Makkah. Doakan tenang dalam
pengabdian pada Tuhan yang Pengasih dan
Penyayang.
Dulu dulu, 25 tahun dahulu, saya panggil
Dato' Seri abang. Itu dulu. DS juga selalu kata
saya anak didik DS. Itu dulu. Hari ini saya
tidak mahu cakap soal dulu.
Saya pun sudah lama tidak jumpa DS. Saya
orang kecil dikampong. DS orang bergelar di
Putrajaya. Namun hari ini, saya
memberanikan diri menulis dalam alam maya
ini buat DS. Doa saya ada angin bayu lembut
bertiup menyampaikan pada DS.
Dato' Seri yang saya sanjung budi.
Dulu dulu Dato' Seri kata, apabila hati yang
berkata, hati jua yang mendengar. Apabila
mulut yang berkata, hanya telinga yang
mendengar. Ini hati yang berkata, Dato' Seri.
Saya dengar Kiki didakwa. Itu undang undang
namanya. Kiki didakwa sebab dia pembuli
jalanraya. Bagaimana pula dengan mereka
yang lain. Ada manusia pecah kereta polis.
Ada manusia carutannya lebih sedakkk
didengar. Ada orang cabar terbuka bawa ke
mari peristiwa 13 Mei ke Pulau Pinang.
Banyak lagi Dato' Seri.
Ada orang pakai baju ada kalimah dari Al
Quran. Kenapa kita diam Dato' Seri. Apakah
kita sudah lemah tidak boleh bernyawa.
Uncle Sim baik pada pandangan manusia. Kiki
jahat. Jahat pada babak yang diambil itu
Dato' Seri.
"Menurut cerita, sebaik saja kereta Pegeot
Kiki dilanggar oleh kereta toyota uncle Sim,
Kiki terus keluar dalam keadaan amat kecewa
sebelum bergegas mendapatkan uncle Sim yg
masih berada di dlm kereta. Hampir seminit
Kiki ketuk cermin pintu kereta tersebut bgi
menyuruh uncle tersebut keluar..
Sebaliknye uncle itu hnya menurunkan
cermin dan berkata " sikit saja ma, kasi
cincai lorh". Kiki yg tidak puas hati terus
ketuk cermin terbabit kali ni agak kuat.
Sebaliknye uncle tersebut mengeluarkan not
rm50 dan paksa Kiki ambil.
Akibat berasa tercabar dgn tindakan uncle yg
tak sporting tu, Kiki terus mengambil lock
stereng dan mengetuk kereta terbabit.
Tindakan Kiki bukanlah hendak mencederakan
uncle Sim. Lepas itu Kiki bagaikan dirasuk
dengan nafsu Amarah diri.
Pada mulanya mahu uncle Sim keluar. Sebaik
saja uncle keluar.. Kiki terus merampas kunci
kenderaan toyota terbabit. Uncle yg terkejut
dgn tindakan kiki tersebut telah terlepas
cakap mengatakan "pukimak melayu sohai".
Dan berlakulah tindakan yg tidak terkawal
bila Kiki mengamuk. Hal yg sebenarnya Kiki
mengamuk bukanlah sebab kenderaannya
dilanggar sebaliknye tindakan celupar uncle
tersebut menghina bangsa melayu.
Apa yg berlaku, Kiki berterusan dihina. Malah
ada ugutan utk merogol beliau. Ini yg pihak
media sendiri tidak mahu siarkan. Cukuplah
kita berterusan memuji uncle Sim dan
menghina Kiki"
Usah gergaji habuk gergaji. Itu kata Dato'
Seri pada saya dahulu. Sekarang saya mahu
ulang kata ini pada Dato' Seri. Kita
menghukum biar berpada. Hukumlah Kiki
sebab dia pembuli jalanan. Soal kita, bilakah
pula pembuli seniman mahu dihukum.
Negara ini akan hancur berantakan apabila
segala yang viral dalam FB kita jadikan
sandaran. Semua orang harus duduk dalam
rumah. Diluar sana kamera hp sedia
merakam.
Padang jarak padang terkukurkah kita?
Izinkan saya memanggil Dato' Seri seperti
dulu dulu. "Abang Zahid, lakukan sesuatu.
Pada Abang kami sandarkan harapan
kepimpinan"
Roslan Ab Hamid.
20 Julai, 2014.

About Unknown

Hi there! I am Hung Duy and I am a true enthusiast in the areas of SEO and web design. In my personal life I spend time on photography, mountain climbing, snorkeling and dirt bike riding.
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments:

Leave a Reply