» » Hukum makan janin haiwan sembelihan

Ketahuilah bahawa Al-Quran dan Hadis adalah panduan yang lengkap bagi kita umat Islam termasuklah perkara halal, wajib dan makhruh sesuatu perkara.

Sebagai contoh adalah hukum memakan janin yang terdapat di dalam perut haiwan yang dijadikan korban ataupun bukan korban yang mana haiwan tersebut telah disembelih dengan halal.

Pada Hari Raya tahun ini terdapat satu berita yang mana apabila menjumpai janin cukup sifat di dalam perut si ibu yang sudahpun menjadi korban. Maklumlah korban tak semestinya haiwan jantan. Biasa terjadi sebernanya apabila menyembelih haiwan betina contohnya lembu dan terdapat janin di dalam perutnya kerana ia sedang bunting.

Berikut adalah gambar-gambar janin lembu yang dijumpai pada Raya Korban tahun ini.


lembu qurban bunting anak

lembu qurban bunting anak

lembu qurban bunting anak

Apabila ini berlaku, maka hukum memakan janin haiwan korban tersebut adalah halal sebagaimana dalil daripada hadith Rasulallah SAW yang bermaksud:

Maksudnya: Abu Sa’id al-Khudri Radiyallahu ‘anhu berkata, “Kami telah bertanya Rasulullah Sallallahu‘alaihi wa sallam tentang janin lalu Baginda bersabda: ‘Makanlah jika kamu mahu kerana penyembelihan ia (janin) melalui penyembelihan ibunya’.”
(Hadith riwayat Imam Ibn Majah).

Bagaimanapun jika janin tersebut masih bernyawa pada ketika itu hendaklah disembelih dahulu barulah halal dimakan. Wallahua’lam.

About Street Writer

Hi there! I am Hung Duy and I am a true enthusiast in the areas of SEO and web design. In my personal life I spend time on photography, mountain climbing, snorkeling and dirt bike riding.
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments:

Leave a Reply