» » Eksklusif PRU 13: Mufti Perlis bertanding atas tiket PKR di Kangar?



SOAL penentuan calon PRU-13 ini sungguh menarik untuk dinantikan. Beberapa kejutan kecil sudah berlaku dan kedengaran berlaku di pihak pembangkang mahu pun BN.

Semalam Pas mencalonkan beberapa tokohnya termasuk Salahudin Ayub bertanding di Parlimen Pulai, Husam Musa di Putrajaya manakala penyanyi Aishah di Jempol, Negeri Sembilan.

Hari ini semasa calon-calon BN diumumkan oleh Najib Tun Razak mungkin lebih banyak kejutan akan kedengaran.

Dan, begitu jugalah di pihak sebelah lagi.

Nama Dr. Juanda Jaya, Mufti Perlis yang disebut-sebut mahu bertanding atas tiket PKR di Kangar juga adalah satu kejutan.

Beliau berasal dari Sarawak. Dia adalah seorang ulama berkelulusan Ph.D. dari UK. Oleh itu, bolehlah kita katakan beliau seorang ulama berstatus sarjana.

Semasa Anwar Ibrahim berucap di LSE, sebuah sekolah ekonomi di London, Juanda berada di situ. Juandalah salah seorang yang mendedahkan bahawa Anwar ialah seorang pluralis atau percaya bahawa semua agama adalah sama taraf.

Heboh satu Malaysia pada masa itu. Akibatnya ada yang bersahabat lama dengan Anwar pun membuat keputusan lari daripadanya atas pendirian akidah.

Tidak semena-mena di saat-saat PRU akan tiba ini, Juanda dikatakan mahu bertanding pilihan raya atas tiket PKR, parti yang didokong oleh Anwar. Apa sebab dia berbuat demikian belum diketahui.

Namun ada beberapa rakan yang rapat dengan beliau memberitahu, Juanda mahu seorang yang berstatus ulama, sepertinya, bertanding dalam pilihan raya. Beliau mendakwa UMNO tidak mahu mengambil ulama sebagai calon?

Jika beliau bercakap mengenai soal ulama dan Islam, mengapa dia tidak menawarkan diri bertanding atas tiket Pas? Difahamkan beliau kurang selesa pula dengan Pas dan tidak bersetuju dengan perjuangan parti itu.

Kalau macam itu, mengapa PKR? Adakah Anwar telah mengula-gulakan Juanda, seperti mana digula-gulakannya bekas jeneral-jeneral itu? Itu kita tidak pasti pula?

Ada juga yang berkata ini soal fahaman wahabisme, satu anutan yang dikatakan banyak diikuti di Perlis. Apa kaitan pula dengan Anwar? Jika mengikut pembacaan dalam dokumen perisikan i-Files di Internet, Anwar dikatakan pernah mendapat dana dari Arab Saudi bagi tujuan kononnya membantu penyebaran fahaman itu di rantau ini?

Kita tolak soal itu dulu. Kita lihat senario semasa ekoran kedudukan Juanda itu. Difahamkan Pas pun berminat dengan kerusi Kangar itu. Ini bermakna, sudah ada perebutan pula di antara PKR dan Pas.

Pas mahu meletak Dr. Haron Din sebagai calon di Kangar. BN pula dikatakan juga akan meletakkan orang agama iaitu Fathul Bari Jahaya sebagai calon di situ.

Dikhabarkan Juanda hanya menanti pengumuman oleh Anwar sebelum bertemu dengan Raja Perlis untuk meletak jawatan sebagai mufti.

Dr. Haron pula sudah tentu akan berusaha keras bagi menduduki kerusi itu.

Sebuah blog Tunkuaisha.blogspot menyifatkan perebutan itu sebagai a clash between two devils atau pertarungan di antara dua syaitan.

Kata blog itu lagi: "PKR Perlis kini berdepan dengan sikap sebenarnya pakatan mereka Pas, sebuah parti berslogankan Islam, tetapi sering mempersendakan musuh dengan pelbagai simbol."

Tambah blog itu, pertarungan ini diketuai oleh Haron, seorang yang dikenali sebagai "penghalau syaitan" yang kini bergerak kuat menentang Anwar secara senyap dan dia secara peribadi pernah menyatakan bahawa Pas tidak boleh sama sekali menerima Anwar sebagai Perdana Menteri akan datang berdasarkan latar belakangnya.

Menurut blog Tunku lagi yang memetik satu sumber dalaman mendedahkan bahawa Pas telah mengemukakan tiga calon di ketiga-tiga kawasan Parlimen Perlis dan telah mengambil semua 8 DUN yang mempunyai potensi untuk menang di negeri itu.

Sekiranya benarlah itu senarionya, peluang Juanda akan malap. Namun, jika dia masih terlalu bercita-cita menjadi calon, mungkin Anwar terpaksa mencari kawasan lain di luar Perlis.

Ghani Othman Lawan Kit Siang

di Gelang Patah?

SATU lagi tumpuan kini ialah Parlimen Gelang Patah. Lim Kit Siang dikatakan akan bertanding di situ. Sekiranya dia menang, maka DAP akan mencengkam kukunya di negeri itu.

Mendengarkan cubaan itu, Ghani Othman juga dikatakan telah membuat cabaran. Walaupun bukan kedengaran daripada mulutnya sendiri, setakat ini, tetapi beberapa pihak telah menyebarkan berita bahawa beliau akan melawan Kit Siang di situ. Dengar kata Ghani pun sudah mahu berhijrah ke Pusat semula.

Benarkah Ghani? Gelang Patah dihuni oleh lebih 50 peratus pengundi Cina. Beliau tidak takut kalahkah? Jika benarlah andaian itu, bolehkan kita gelar Ghani sebagai pahlawan kerana sanggup mempertahankan kubunya daripada musuh. Apa nak takut, Gelang Patah selama ini adalah kawasan BN.

Ramai pihak di Johor menaruh kepercayaan jika Ghani bertanding di Gelang Patah menentang Kit Siang boleh dikalahkan dengan mudah.

Ghani mempunyai perkiraan politiknya yang tersendiri. Jika bukan Ghani yang bertanding, difahamkan MCA akan meletakkan seorang calon muda dan sudah tentu dia mudah sahaja disayurkan oleh Kit Siang.

Ghani tidak mahu Gelang Patah jatuh ke tangan DAP. Beliau penuh yakin, hasil usahanya turun padang selama beberapa tahun ini, termasuk di kawasan itu, ia boleh menang.

Menurut penganalisis, tinjauan terkini mendapati harapan yang mulanya dirasakan orang Cina DAP Johor sebagai 100 peratus akan menang sudah menjadi 50:50 dengan hanya penyataan Ghani untuk menentang Kit Siang.

Tambah analisis itu, kajian rambang pada 25 Mac lalu membabitkan pengundi Cina, 51 peratus daripada mereka menyatakan kesediaan untuk memilih Kit Siang, sementara yang bakinya 'tidak pasti,' 'tidak tahu' atau 'menentang'.

Tetapi, sehari selepas berita mengenai pertentangan Kit Siang dan Ghani diketahui, hanya 34 peratus daripada orang Cina masih komited dengan pemimpin veteran DAP itu.

Peratusan orang Cina yang sebelum ini rasa berbelah bagi meningkat daripada 23 peratus kepada 32 peratus.

Kategori 'tidak tahu' turut bertambah daripada 7 peratus kepada 27 peratus.

Tetapi, lebih menakjubkan daripada itu, kajian lebih kualitatif dijalankan selepas berita Ghani tersebar luas.

Ia menunjukkan tidak seorang pun orang Melayu yang ditemu ramah berkata mereka akan menyokong Kit Siang.

Jika Ghani menang menentang Kit Siang, maka masa depan politiknya sudah tentu akan bersinar. Jika dia kalah, mungkin sudah tiba masanya untuk dia berundur.

Begitu juga dengan riwayat hidup politik Kit Siang.

Papa Gomo Lawan Anwar

WAN Muhammad Azri Wan Deris bukan calang-calang blogger. Blognya dikenali sebagai Papa Gomo yang sering mengganyang Anwar Ibrahim kiri-kanan, depan-belakang.

Walaupun dia disaman oleh Anwar dia tidak pernah gentar.

Lawan tetap lawan demi kebenaran, kata dia. Kelmarin Papa Gomo mengumumkan akan bertanding atas tiket Bebas untuk menentang Anwar di mana saja dia bertanding.

Anwar pastinya pecah peluh dengan gelagat Papa Gomo ini. Sudahlah beberapa video perbualan Anwar dan seorang lelaki mahasiswa sebuah universiti telah disiarkan sedikit demi sedikit.

Dengar kata ada lagi babak-babak seterusnya. Memang panas PRU kali ini.

Walau pun mungkin atas kertas Papa Gomo sukar akan menang, tapi lawan tetap lawan.


About Street Writer

Hi there! I am Hung Duy and I am a true enthusiast in the areas of SEO and web design. In my personal life I spend time on photography, mountain climbing, snorkeling and dirt bike riding.
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments:

Leave a Reply