» » WAJIB BACA: Transgender tiada.. hanyalah dibuat-buat


Ipoh - Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria menyifatkan tidak wujud istilah transgender sebagai mewakili golongan tertentu kerana ia hanya satu perasaan yang dibuat-buat.

Beliau berkata hakikat tersebut turut diakui oleh pakar-pakar psikologi terkemuka dunia yang mengakui tidak wujud istilah sedemikian.

“Tak ada istilah transgender. Ianya hanyalah perasaan yang dibuat-buat.” katanya ketika ditemui pada Seminar Pendidikan Fatwa Kesihatan 2014 di sini, semalam.

Harussani berkata, kajian berhubung isu itu juga sudah dilakukan pihaknya sendiri sejak 80-an lagi termasuklah menemui termasuk jumpa pakar bedah dan pakar psikologi.

“Mereka kata, ianya hanya satu perasaan yang dibuat-buat. Takkanlah tuhan jadikan perempuan dalam badan lelaki? Begitu juga dengan pengkid atau tomboy.

“Nabi kata perbuatan seperti itu dilaknat ALLAH, jadi hukumnya samalah macam Iblis yang dilaknat. Nak ke kita dilaknat ALLAH?” katanya.

Dalam pada itu, beliau juga tidak menolak kemungkinan kelemahan didikan keluarga menjadi satu faktor wujudnya konflik identiti seumpama itu.

“Ini mungkin akibat didikan keluarga apabila anak lelaki dilayan macam anak perempuan manakala anak perempuan dilayan seperti lelaki,” katanya.

Harussani turut menyatakan rasa kesal dengan keputusan mahkamah yang membenarkan golongan trans- gender berpakaian seperti perempuan, sedangkan undang-undang ada menyebut perkara sedemikian tidak boleh dibawa hingga ke Mahkamah Persekutuan.

“Mereka (mahkamah) kata mesti layan ‘kebebasan.’ Ini sendiri kita tidak faham, sedangkan dalam Islam sendiri tidak benarkan perkara yang tak betul dari segi akal dan syarak, inikan pula hanya nafsu semata-mata? ” katanya.


About Street Writer

Hi there! I am Hung Duy and I am a true enthusiast in the areas of SEO and web design. In my personal life I spend time on photography, mountain climbing, snorkeling and dirt bike riding.
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments:

Leave a Reply