» » » Janji Palsu Pelan 100 Hari Pembangkang (part 6)

Penipuan 6

Menjadikan air sebagai hak rakyat dengan mengembalikan semua konsesi pengurusan air yang diuruskan swasta kepada kerajaan.

KARUT

Mereka juga mendakwa melalui Pelan 100 Hari pembangkang akan menjadikan air sebagai hak rakyat. Cukuplah dengan apa yang berlaku di Selangor, di mana rakyat Selangor dijanjikan dengan air percuma, namun sebenarnya masih banyak lagi yang perlu diperbaiki.

Jika kesemua konsesi air yang diswastakan diberikan semula kepada kerajaan, maka hal ini akan menjadi lebih rumit, kepada pihak swasta terbukti telah menjalankan tanggungjawab mengurus bekalan air dengan baik dan bermutu. Sebagai contoh, Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) dan Syarikat Air Johor (SAJ). Apakah kita ingin melihat kerumitan seperti yang terjadi kepada rakyat Kelanatn mendapatkan bekalan air terjadi di seluruh Malaysia?

Syarikat Air Kelantan berada di bawah Kerajaan Negeri dan pengurusannya tidak cekap sehinggakan pernah sebuah hospital di negeri itu terputus bekalan air. Jadi tawaran pembangkang walaupon kononnya untuk rakyat, namun ia lebih bersifat mengambil hati, dan mereka sebenarnya tidak ikhlas.

About Laskar Pelangi

Hi there! I am Hung Duy and I am a true enthusiast in the areas of SEO and web design. In my personal life I spend time on photography, mountain climbing, snorkeling and dirt bike riding.
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments:

Leave a Reply