» » Resolusi Meja Bulat...

Setelah berbincang, berhujah dan meneliti fakta-fakta yang ada serta sesi sindiket yang dilakukan bersama-sama PTPTN, make kami ahli2 Meja bulat dental ini sebulat suara memutuskan bahawa PTPTN hendaklah dipertahankan kewujudannya serta menambah baik fungsinya bagi menjamin kelangsungan agenda pendidikan dan pembangunan negara.

Dari itu kami berpendapat:

DARI ASPEK PINJAMAN

1. Meja bulat mencadangkan bayaran perkhidmatan 1% yang dikenakan ke atlas peminjam PTPTN dimansuhkan.

2. Bagi menampung kos pengurusan PTPTN, mejabulat mencadangkan agar kerajaan menyediakan dana di bawah perbelanjaan mengurus tahunan atau mendapatkan tajaan daripada glc Dan syarikat2 utama dalam negara.

3. Skim insentif pertukaran pinjaman kepada biasiswa yang diberikan kepada pelajar cemerlang hendaklah dihentikan atau dikaji semula menggunakan mekanisma yang Leigh rasional bags memastikan keadilan kepada semua peminjam disamping mengelakkan hakisan Dana PTPTN yang berkonsepkan pinjaman.

4. Kemudahan pinjaman PTPTN juga hendaklah dipanjangkan kepada pelajar-pelajar yang menyambung pelajaran meerkat di luar negara khasnya di Timur Tengah.

5. Pinjaman bagi peminjam dari Sabah Dan Sarawak untuk belajar ke semenanjung Dan sebaliknya hendaklah meliputi harga tiket penerbangan 2 Kali setahun.

DARI ASPEK PEMBAYARAN

Rombakan terhadap sistem bayaran balik pinjaman hendaklah dilakukan dengan mengambil kira perkara2 berikut:

1. Bayaran pinjaman mula dibuat apabila peminjam telah berkhidmat melebihi 6 bulan atau telah mempunyai panda patan RM 3000 ke atas yang mana terkemudian bagi menjamin tempeh Keegan peminjam.

2. Kaedah bayaran balik hendaklah dikaji semula dgn mengambil kira mekanisma PEMBAYARAN seperti KWSP Dan LHDN disamping kemudahan pembayaran melalui sistem e-payment sedia ada.

3. Insentif pelepasan cukai diperkenalkan kepada majikan2 yg bersedia menjelaskan bayaran PTPTN pekerja mereka.

4. Kaedah menyenarai hitam peminjam yang menyebabkan kebebasan peminjam seperti urusan ke luar negara atau membuat lain-lain pinjaman hendaklah dimansuhkan.

DARI SEGI TABUNGAN PTPTN

Kerajaan hendaklah menyalurkan Dana RM 100 yg diperuntukkan kepada murid2 sekolah terus kpd PTPTN bagi tujuan pembukaan aka in SSPN.

DARI ASPEK KOMUNIKASI

1. Peminjam Dan PTPTN hendaklah melaksanakan upacara Akkad untuk memastikan peminjam sedan bahawa pinjaman PTPTN Peru dibayar semula.

2. PTPTN hendaklah melaksanakan promosi Dan menyebarluas segala maklumat yang tepat kepada peminjam Dan masyarakat agar kefahaman terhadap fungsi Dan kedudukan PTPTN dapat difahami.

3. PTPTN hendaklah menggunakan secara maksima media baru agar segala aktiviti promosi Dan penyebarluas maklumat akan lebih berkesan.

4. PTPTN perlu bersedia utk menyediakan pinjaman bagi sara hidup seandainya kerajaan memutuskan untuk memberikan pendidikan diperingkat pengajian tinggi.

Renungkan Dan fikir-fikirkan...
Tahniah kepada semua yang terlibat mengadakan presiding an mejabulata....

About Street Writer

Hi there! I am Hung Duy and I am a true enthusiast in the areas of SEO and web design. In my personal life I spend time on photography, mountain climbing, snorkeling and dirt bike riding.
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments:

Leave a Reply